پنیر لیقوان – با مضرات آن آشنا شوید

پنیر لیقوان

پنیر لیقوان یکی از جمله پر طرفدار ترین انواع فرآورده های لبنی به شمار می آید. مصرف این فرآورده به طور گسترده در تمام دنیا رواج یافته و هر فرهنگ و تمدنی با توجه به ویژگی های اقلیمی خود فرمولاسیون مختلفی را برای تهیه پنیر ابداع کرده اند. اما به تازگی محققان به نتایج جدیدی در رابطه با مصرف پنیر دست یافته اند. کارشناس طب سنتی استان گلستان گفت: خوردن پنیر در وعده صبحانه باعث کاهش فعالیت‌ های مغزی در افراد می‌شود.

عوارض خوردن پنیر به مقدار زیاد:

یکی از خصوصیات پنیر حضم بودن آن است که بعد از خوردن پنیر در وعده صبح مجددا بعد از چند ساعت احساس ضعف به ما دست خواهد داد و مجبور هستیم که یک میان وعده دیگر میل کنیم که خوردن این میان وعده باعث چاقی می‌شود.

یکی دیگر از معایب خوردن پنیر این است که باعث جذب کلسیم از استخوان می‌شود و خوردن پنیر در صبحانه منجر به پوکی استخوان می‌شود.

پنیر لیقوان
پنیر لیقوان

علائم آلرژی به پنیر:

۱. ناراحتی معده

ناراحتی معده شایع‌ترین علامت آلرژی به پنیر است که افراد مصرف‌کننده‌ی محصولات پنیر تجربه می‌کنند. این علائم معمولا در عرض ۲ ساعت پس از مصرف این ماده‌ی آلرژی‌زا ایجاد می‌شود و می‌تواند تهوع، استفراغ، اسهال یا یبوست ایجاد کند. دیگر علائم احتمالی عبارتند از التهاب، کم شدن اشتها و درد شکم.

۲. کهیر

آلرژی به پنیر ممکن است باعث ایجاد واکنش شدید پوستی شود. ممکن است کهیرهای قرمز و خارش‌دار در سراسر بدن ایجاد شوند، و می‌توانند تورم یا سوزش هم داشته باشند. بعضی افراد هم ممکن است بعد از مصرف محصولات پنیر اگزما (درماتیت آتوپیک) را تجربه کنند. اگزما می‌تواند موجب ایجاد لکه‌های پوستی ضخیم و خشک در بدن شما شود. پوست ممکن است قرمز و ملتهب شود و کم‌کم به صورت پوسته پوسته بریزد. خارش پوست تحریک‌شده یا خارش‌دار در اثر آلرژی پنیر می‌تواند منجر به عفونت شود، که در این صورت ممکن است درمان بیش‌تری توسط پزشک لازم باشد.

۳. مشکلات تنفسی

اگر شخص دچار این آلرژی پنیر بخورد، ممکن است دچار مشکلات تنفسی شود پ تنفس کم‌عمق یا تنگی نفس را تجربه کند. همچنین ممکن است دچار تورم زبان یا گلو شود، که می‌تواند توانایی او را برای تنفس به طور طبیعی تحت تاثیر قرار بدهد. اگر شما یا فرزندتان علاوه بر آلرژی به پنیر، آسم هم دارید، مصرف پنیر می‌تواند سبب آغاز حمله‌ی آسم شود. حمله‌ی آسم می‌تواند علایمی مانند خس خس، سرفه، تنگی قفسه‌ی سینه یا تنفس سریع را ایجاد کند. در صورت مشاهده‌ی چنین علائمی برای جلوگیری از عوارض بیش‌تر، ‌لازم است که به بخش مراقبت‌های فوری پزشکی مراجعه کنید.

۴. آنافیلاکسی

اگر آلرژی شدید به پنیر داشته باشید، خوردن یا تماس با مواد غذایی حاوی پنیر باعث ایجاد آنافیلاکسی در شما می‌شود. آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک تهدیدکننده‌ی زندگی است که می‌تواند باعث ایجاد نشانه‌های شدید در واکنش به آلرژن شود. علائم آنافیلاکسی معمولا در عرض چند دقیقه از تماس با یک آلرژی‌زا ایجاد می‌شود و می‌تواند سبب بروز تهوع، خس خس سینه، تشنج، تورم لب‌ها، مشکل تنفس شدید، راش پوستی، افزایش ضربان قلب یا از دست دادن هوشیاری شود. این اختلال ممکن است مرگبار باشد و نیاز به مراقبت‌های اورژانسی فوری دارد.

منبع : نیک صالحی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پست را به اشتراک بذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

پست های پیشنهادی