پنیر لیقوان – عوارض مصرف آن

پنیر لیقوان

پنیر یک ماده‌ی غذایی تخمیر شده از شیر است که معمولا از شیر گاو، بز یا گوسفند گرفته می‌شود. برخی از انواع پنیر دارای کپک‌هایی هستند که عطر و طعم خاصی را به آن‌ها می‌دهد. پنیر یک منبع عالی از کلسیم است که برای سلامت استخوان و دندان اهمیت زیادی دارد و همچنین پروتئین که برای نگهداری و ساخت عضلات مهم است، ‌به وفور دراین ماده‌ی خوراکی یافت می‌شود. با این حال، مصرف پنیر می‌تواند مشکلاتی را هم برای بدن ایجاد کند.

عوارض پنیر لیقوان

  •  آلرژی لبنی

آلرژی به پروتئین گاو، یا آلرژی لبنی، با عدم تحمل لاکتوز فرق دارد. افرادی که به پروتئین گاو حساسیت دارند هیچ مقادیری از این پروتئین را تحمل نمی‌کنند بنابراین باید از پنیرهای تهیه‌شده از شیر گاو پرهیز کنند. برخی از علائم آلرژی لبنی که در کتاب “کتابچه‌ی راهنمای پزشکی آکسفورد” آمده‌اند عبارتند از اگزما، راش پوستی، کهیر، اسهال، گاز، یبوست و آسم.

  •  پنیر لیقوان حاوی چربی اشباع است

طبق یک مقاله که در سال ۲۰۱۰ توسط نیویورک تایمز منتشر شد، پیتزای دومینو با ۴۰ درصد پنیر بیش‌تر، حاوی حدود ۲/۳ مقدار مصرف روزانه‌ی توصیه‌شده از چربی اشباع (آن هم فقط در یک تکه) است! با این همه رستوران و شرکت‌های پنیر فرآوری‌شده که محصولات پر از چربی تولید می‌کنند، عجیب نیست که ایالات متحده دارای مشکل همه‌گیر چاقی است.

  •  پنیر می‌تواند سبب بروز بیماری قلبی و دیابت شود

مطابق با نظر کمیته‌ی پزشکان برای پزشکی مسئولانه، “یک چهارم از یک پیتزا معمولی پنیر (۳۰ سانتی) حاوی حدود ۱۳ گرم چربی، از جمله ۶ گرم چربی اشباع‌شده و ۲۷ میلی‌گرم کلسترول است.” و همه‌ی این‌ها سبب بالا بودن کالری این ماده‌ی خوراکی و در نتیجه افزایش وزن می‌شوند. مصرف بیش از حد پنیر می‌تواند به بیماری‌های دیگری هم منجر شود.

  •  افزایش وزن و بالا رفتن فشار خون

پنیر، به ویژه انواع سخت آن، معمولا کالری و نمک زیادی دارد و مصرف منظم آن می‌تواند منجر به افزایش وزن و بالا رفتن فشار خون شود. اگر می‌خواهید وزن‌تان را کنترل کنید یا قبلا یک اختلال قلبی داشته‌اید، باید میزان مصرف پنیرتان را محدود کنید. پنیرهای نرم در مقایسه با پنیرهای سخت، کالری و نمک کم‌تری دارند و به همین دلیل گزینه‌ی سالم‌تری برای مصرف هستند.

مصرف پنیربه تنهایی بسیار مضر بوده و بلغم‌زاست؛ خوردن پنیر به تنهایی و در وعده صبحانه، فرد را دچار رخوت، سستی و بی‌حالی و کندی در یادگیری کرده و باعث کاهش تمرکز ذهن در افراد می‌شود، غده پاراتیروئید، وظیفه تنظیم کلسیم و فسفر بدن و جذب آن ها را به عهده دارد، این غده، کلسیم و فسفر را با یکدیگر و در کنار هم می‌شناسد بنابراین در زمانی که ماده غذایی حاوی کلسیم را مصرف می‌کنیم، باید همراه آن، مواد غذایی حاوی فسفر نیز مصرف کنیم، در غیر این‌صورت، غده پاراتیروئید، فسفر مورد نیاز را از فسفر موجود در مغز تامین می‌کند که موجب کندذهنی می‌شود.

بهترین زمان مصرف پنیر، وعده شام و به همراه مصلحات آن‌ مانند گردو، زیره، سیاه‌دانه و آویشن است زیرا بیشترین میزان ترشح توسط غده پاراتیروئید در هنگام شب صورت می‌گیرد.

منبع : بازده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پست را به اشتراک بذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

پست های پیشنهادی