نحوه تشخیص پنیر اصل لیقوان از سایرهای پنیرهای تقلبی

نحوه تشخیص پنیر اصل لیقوان از سایرهای پنیرهای تقلبی
« مشخصه های پنیر لیقوان اصل و مواردی که می شود با آنان اصل و تقلبی بودنش را تشخیص داد»

 

با توجه به شهرت پنیر لیقوان و همچنین رونق و سهمی که از بازار لبنیات نصیب پنیر لیقوان گشته، برخی سودجویان اقدام به تولید پنیر از شیر های کم کیفیت نموده اند. بدین شکل پنیرهای بی کیفیت و تقلبی را وارد بازار کردند.

امروزه وقتی در بازار اسم پنیر لیقوان را بر روی مارک های لبنیات می بینید، مطمئن باشید در روند تهیه برخی از آنها شیرهای نیمه فاسد که دیگر قابلیت استفاده را ندارند استفاده می گردد. همچنین با افزودن برخی ترکیبات غیر بهداشتی و حتی سرطانزا، پنیر سنتی نامرغوب تولید می کنند.

اکثر مراجع علمی اثبات کرده اند که علت طعم و کیفیت خاص پنیر لیقوان، بافت گیاهی کمیاب و خاص دامنه شمالی سهند و از شیر خالص گوسفندی می باشد.(کتاب طواف سهند نوشته بهروز خاماچی)

 

نحوه تشخیص پنیر اصل لیقوان از سایرهای پنیرهای تقلبی
نحوه تشخیص پنیر اصل لیقوان از سایرهای پنیرهای تقلبی

موارد زیر که تفاوت های اصلی پنیر لیقوان با سایر پنیر ها است را لازم به ذکر میدانیم:

 

مشخصه اول:

در فرآوری پنیر لیقوان ، روغن حیوانی موجود در شیر از آن جدا نمی شود. پس وجود درصد نسبتا بالای چربی در پنیر لیقوان سبب نرم بودن نسبی پنیر در حین این که رنگ پنیر کاملا سفید است، می گردد.

مشخصه دوم:

رنگ پنیر می تواند یکی از عوامل اصلی شناسایی کیفیت پنیر باشد .بدین شکل که رنگ شیر گوسفندی سفید خالص است. از آنجایی که پنیر لیقوان از شیر خالص گوسفند و بز تولید می شود، به همین سبب هم پنیر گوسفندی به رنگ سفید می باشد. هر پنیری با رنگ مایل به زرد نشانه تولید پنیر از شیر گاوی بوده و یا درصدی شیر گاو در تولید آن استفاده شده است.

مشخصه سوم:
 تفاوت اساسی که پنیر گوسفندی لیقوان را از پنیر گوسفندی سایر مناطق متمایز می کند، طعم بسیار خاص و ترد آن به دلیل وجود گیاهان کمیاب و معطر دامنه شمالی سهند است.
همچنین وجود حفره های به تعداد اندک ولی با سایز بزرگ(حفره هایی به اندازه نخود) از دیگر مشخصه هاست. این حفره ها نشان از سلامت کامل شیر به علت دمای پایین مراتع لیقوان،چراگاه ها،تولید شیر و فراوری پنیر در این دما دارد.
لازم به یادآوری است که وجود حفره های زیاد با سایز های خیلی ریزشبیه اسفنج نشان از تولید پنیر از شیر نیمه فاسد و یا در شرایط غیر بهداشتی را دارد.

 

مشخصه چهارم:

ممکن است با بالا بردن درصد آب موجود پنیر تقلبی مشکل سفت بودن آن برطرف شود. اما در نظر داشته باشید که نرمی حاصل از درصد زیاد آب سبب خرد شدن بیش از حد پنیر می گردد. پس پنیر سفید نسبتا نرمی که خرد نمی شود از مشخصات پنیر گوسفندی است.

بنابراین پنیر لیقوان را با این مشخصه ها بشناسید: پنیر سفید نسبتا نرم که خرد نمیشود و طعمی خاص و ترد دارد که وقتی قاچ را برش میدهیم تعدادی(کمتر از ۲۰) حفره در اندازه نخود و یا بزرگتر داخل آن قابل رویت است.

منبع: فاخرلبن

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پست را به اشتراک بذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

پست های پیشنهادی