میزان کلسیم در شیر

کلسیم در شیر چقدر است؟

برای دانستن میزان کلسیم شیر و اینکه چه مقدار از کلسیم روزانه مورد نیاز بدن را تامین می‌کند، به اعداد زیر توجه کنید:

  • شیر خام گاو حاوی ۳۰ درصد مواد مغذی روزانه مورد نیاز است.
  • شیر غنی شده حاوی ۵۰ درصدد مواد مغذی روزانه مورد نیاز است.
  • شیر بوفالو حاوی ۴۱٫۲ درصد مواد مغذی روزانه مورد نیاز است.
  • شیر گوسفند حاوی ۴۸ درصد مواد مغذی روزانه مورد نیاز است.
  • شیر بادام حاوی ۵۱٫۶ درصد مواد مغذی روزانه مورد نیاز است.

به طور کلی کلسیم شیر حاوی ۲۷۵ تا ۳۰۰ میلی گرم  است. ممکن است برخی از شیرها را با کلسیم غنی کنند، بنابراین بر میزان کلسیم نهایی در هر وعده تاثیر می‌گذارد. به یاد داشته باشید این‌ها شاخص‌های گسترده‌ای هستند و سطوح دقیق آن به مارک شیر خریداری شده شما بستگی دارد و هیچ جایگزینی برای این برچسب‌ها وجود ندارد. اگر به دنبال روش‌های جایگزین برای مصرف روزانه خود هستید، به سایر منابع خوب تامین کلسیم روزانه مورد نیاز بدن که در انتهای این مقاله اشاره شده است، مراجعه کنید.

مقدار کلسیم در شیر گاو و لبنیات می تواند استخوان ها را بسیار محکم کند. اما شاید آنها تراکم بالای پروتئین حیوانی موجود در شیر گاو را مد نظر قرار نداده اند. عامل مساله ساز همین است.

مطالعات علمی بسیاری مجموعه ای از اثرات مضر مصرف شیر برای سلامت را نشان داده اند. نه تنها ما مقدار اندکی کلسیم در شیر گاو (به ویژه زمانی در نمونه های پاستوریزه) دریافت می کنیم، بلکه مصرف آن می تواند از دست دادن کلسیم موجود در استخوان ها را نیز تشدید کند.صنعت لبنیات همواره به ما یادآوری کرده است که کلسیم موجود در شیر گاو استخوان ها را قوی‌تر می سازد.

شیر کم چربی یا بدون چربی را انتخاب کنید. فراوان ترین منبع کلسیم، شیر و فرآورده های شیر است. بیشتر افراد حداقل به ۳ وعده مصرفی از گروه شیر و لبنیات برای تامین نیاز توصیه شده روزانه احتیاج دارند. تقریبا ۳۰ درصد کلسیم از فرآورده های شیر و کمتر از ۵ درصد کلسیم از اسفناج جذب می شود. بنابراین مصرف ۸ فنجان اسفناج (حاوی ۶ برابر کلسیم یک فنجان شیر) مورد نیاز است تا میزان کلسیمی مشابه با شیر به بدن برساند.

مقدار کلسیم در شیرکه از مصرف قرص های کلسیم و یا از خوردن لبنیات به خصوص شیر جذب بدن می شود با یکدیگر متفاوت است و درواقع ضریب قابلیت جذب قرص مکمل کلسیم حدود 25 درصد و این ضریب در مورد شیر بیش از 40 درصد است چرا که محلول بودن کلسیم شیر، وجود ویتامین D ، لاکتوز و .. ضریب قابلیت جذب کلسیم را افزایش می دهد.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پست را به اشتراک بذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

پست های پیشنهادی