پروتئين لیقوان – پنيرليقوان پروتئين بسيار خوبي دارد

پروتئين لیقوان

ارزش غذایی پروتئين پنیر لیقوان

پنیر لیقوان از نظر ارزش غذایی با تمام پنیرها برابری می‌‌کند و تفاوتی با سایر اعضای این گروه ندارد. در کل، پنیر از دسته لبنیات است و ارزش غذایی‌اش برمی‌گردد به پروتئین ـ که کیفیت بسیار بالایی دارد ـ کلسیم، فسفر و منیزیم. می‌توان گفت لبنیات غنی‌ترین منبع کلسیم و ویتامین‌های محلول در چربی به ویژه ویتامین A، D و برخی ویتامین‌های گروه B (که مقدارشان به نحوه تهیه پنیر بستگی دارد) محسوب می‌شوند.

درصد بالای کلسیم موجود در پنیر لیقوان و توجه به این نکته که کلسیم به نقش قابل توجهی در سلامت بدن و جلوگیری از پوکی استخوان و سلامت دندان دارد و همچنین سهم 20 درصدی پروتین در جدول ارزش غذایی پنیر لیقوان که ترکیبی از پروتین وی و پروتیین کاذئین است و نقشی که پروتئین وی در ترمیم عضلات و کنترل سوخت و ساز بدن دارد.

 

ازسوی دیگر، خاصیت پروبیوتیک پنیر لیقوان که سیستم دفاعی بدن را در برابر امراض و انواع باکتری ها تقویت میکند و همچنین عدم امکان افزودن مواد غیر معمول از قبیل روغن پالم ، نگهدارنده های صنعتی و ترکیبات شیمیایی به پنیر لیقوان سبب این شده است که پنیر لیقوان در زمره محصولات ارگانیک و طبیعی با شاخصه های سلامتی بالا قرار گیرد.

 

از ويژگي‌هاي خاص پروتئين پنير لیقوان

پنیر لیقوان در مقايسه با ساير پنيرها، اين است که در فرآيند تبديل شير به پنير از باکتري‌هايي استفاده مي‌شود که پروبيوتيک هستند و همان‌طور که مي‌دانيد پروبيوتيک‌ها باعث بهبود هضم موادغذايي مي‌شوند و براي دستگاه گوارش بسيار مفيدند. به همين دليل، مصرف اين نوع پنير به افرادي که مبتلا به ناراحتي‌هاي گوارشي هستند يا حتي سيستم ايمني ضعيفي دارند، توصيه مي‌شود؛ زيرا پروبيوتيک‌ها تقويت کننده سيستم ايمني هم هستند.

در کنار اين فوايد، پنير ليقوان مشکلاتي هم دارد و مصرف آن به برخي افراد توصيه نمي‌شود.
مشکل اول چربي بالاي پنیر لیقوان است و به همين دليل مصرف زياد آن به ويژه به افراد مبتلا به ناراحتي‌هاي قلبي‌عروقي و افراد داراي کلسترول بالا و چربي خون توصيه نمي‌شود؛ چون چربي اين پنير از نوع اشباع بوده و کلسترول بالايي دارد. مشکل دوم، نمک است؛ چون اين پنيرها براي افزايش ماندگاري‌شان در نمک فراواني قرار مي‌گيرند بنابراين بهتر است قبل از مصرف حداقل آنها را 2 تا 4 ساعت در آب جوشيده قرار داد و پس از خنک شدن در يخچال گذاشت تا مقداري از نمکشان کاسته شود.

آب پنیر لیقوان

پودر آب پنیر لیقوان محصول فرایند خشک کردن آب جدا شده از شیر، پس از فرایند تولید پنیر یا پرمئیت (پودر حاصل از آب پنیر تولید شده از فرایند UF) تا رسیدن به رطوبت ۴–۳ درصد است. از مهمترین مشخصات این محصول، علاوه بر حلالیت، دانسیته و ویژگیهای میکروبی، وجود لاکتوز به فرم کریستالی است که سبب حفظ کیفیت و جلوگیری از جذب رطوبت در آن می‌شود.

فواید پروتئین پنیر لیقوان شامل موارد زیر است:

  1. افزایش تودهٔ عضلانی بدن
  2. کاهش وزن بدن بخصوص چربی‌های بدن
  3. افزایش قدرت ایمنی بدن توسط افزایش مقدار گلوتاتیون
  4. پیشگیری از سرطان
  5. کمک به فعالیت سلول‌های لنفوسیت t که نقش مهمی در پاسخ ایمنی بدن دارند و در نتیجه کاهش تحلیل بافت‌های بدن در طی بیماری و افزایش سطح سلامتی و تسریع بهبودی بدن بعد از بیماری.

مضرات پروتئين پنیر لیقوان

مصرف بیش از حد پروتئین وی بار کبدی را افزایش می‌دهد و باعث آسیب‌های جدی به کبد می‌شود.

منبع : حکیم مهر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پست را به اشتراک بذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

پست های پیشنهادی