شیر بدون لاکتوز شیرین‌تر از شیر معمولی است

شیر معمولی

شیر بدون لاکتوز یکی از محصول شیر است که در آن لاکتوز وجود ندارد. لاکتوز نوعی قند موجود در محصولات شیر است که هضم آن برای بعضی از افراد تا حدودی دشوار است.

اگرچه شیر بدون لاکتوز دارای لاکتاز است که برای کمک به هضم لاکتوز عمل می‌کند، اما دارای همان مواد غذایی بسیار مفید مانند شیر معمولی است.

مانند شیر طبیعی، شیر بدون لاکتوز منبع بسیار خوبی برای تأمین پروتئین بدن شما است و حدود 8 گرم پروتئین را در یک لیوان شیر (240 میلی لیتر) تأمین می‌کند.

همچنین دارای مقدار فراوانی از بسیاری از مواد معدنی و مواد غذایی مهمی مانند کلسیم، فسفر، ویتامین B12 و ریبوفلاوین هم هست. بعلاوه، انواع زیادی از شیرهای بدون لاکتوز با ویتامین D غنی می‌شوند، ویتامین مهمی که در جنبه‌های مختلف سلامتی شما نقش بسیار مهمی دارد اما در غذاها و خوراکی‌های کمی وجود دارد.

شیر کم لاکتوز یا بدون لاکتوز، نوعی شیر است که افراد با مشکلات گوارشی یعنی آن‌هایی که معده و روده‌شان به قند شیر حساسیت دارد و پس از خوردن شیر دچار نفخ، دل پیچه، افزایش گاز و حرکات روده، درد یا اسهال می‌شوند، می‌توانند از این محصول استفاده کنند. در نتیجه عبارت کم لاکتوز به معنی کم چرب نیست. البته این شیر می‌تواند علاوه بر کم لاکتوز بودن کم چرب هم باشد، اما به دلیل آن که چربی شیر خود می‌تواند به میزان بیشتری از حساسیت قند شیر بکاهد، بیشتر شیرهای کم لاکتوز پرچرب است و مصرف آن برای افراد با چربی خون بالا محدودیت دارد.

 

تفاوت با شیر معمولی

تفاوت اصلی بین شیر بدون لاکتوز و شیر معمولی در طعم آن است. لاکتاز، آنزیمی است که به شیر بدون لاکتوز اضافه می‌شود و لاکتوز را به دو قند ساده، گلوکز و گالاکتوز تقسیم می‌کند. از آنجا که حسگرهای چشایی شما این قندهای ساده را شیرین‌تر از قندهای پیچیده اولیه احساس می‌کنند، محصول نهایی در شیرهای بدون لاکتوز دارای طعم شیرین‌تری نسبت به شیر معمولی هستند.

مزایای مصرف لاکتوز

سازندگان شیر‌های بدون لاکتوز به شیر لاکتاز می‌افزایند که ۷۰ تا ۱۰۰ درصد از لاکتوز را به گلوکز و گالاکتوز تبدیل می‌کند. این دو شکر هضم آسان‌تری دارند.

تأثیر شیر‌های بدون لاکتوز روی کودکان

خوراندن شیر بدون لاکتوز به کودکان بدین معنی است که آن‌ها در معده خود لاکتوز نخواهند داشت. لاکتوز می‌تواند بدن را به تولید لاکتاز تحریک کند و عدم وجود لاکتوز در رژیم غذایی باعث می‌شود کودکان توانایی تولید لاکتاز را از دست بدهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پست را به اشتراک بذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

پست های پیشنهادی