طرز تهیه دوغ-چگونه یک دوغ خوش طعم تهیه کنیم؟

طرز تهیه دوغ-چگونه یک دوغ خوش طعم تهیه کنیم؟
«طرز تهیه دوغ با سه روش»

دوغ از جمله نوشیدنی های خوشمزه ای می باشد که جایگزینی مناسب برای نوشابه در سفره های ایرانی شده است. البته خواص دوغ هم در محبوب بون آن بی تاثیر نیست. ناگفته نماند که نوشیدنی های دیگری مانند موهیتو، نوشیدنی مالت، لیموناد نعنایی و دلسترها نیز هستند که در انواع مختلفی از مراسم ها سرو می شوند.

در ادامه این مطلب ما سه روش برای درست کردن یک دوغ خوشمزه در آشپزخانه منزلتان معرفی خواهیم نمود.

«روش اول»
  • مواد لازم:

–  شیر: 1 لیتر

– ماست: 4 الی 5 قاشق غذاخوری

– نمک: یک قاشق سوپ خوری

– شکر: نصف یک قاشق چای خوری (یک حبه قند کوچک هم می تواند جایگزین مناسبی برای شکر باشد.)

  • نحوه تهیه:

ابتدا آب و شیر را با هم مخلوط نمایید. یک لیوان از آن را جدا کرده و کنار گذارید. بقیه مواد را روی شعله بگذارید و حرارت دهید تا دمای آن به حدی رسد که داغ باشد ولی دست را نسوزاند.

سپس ماست، نمک و شکر را در یک لیوان آب و شیری که از قبل جدا کرده بودید، مخلوط کرده و به بقیه شیر بیافزایید. در این مرحله از کار آن ها را با هم به خوبی مخلوط کنید پس از آن درش را محکم ببندید و چند روز در جای گرم بگذارید.

(نکته: اگر مقدار شکر زیاد باشد، در نهایت منجر به بد مزه شدن دوغ می‌شود. برای این‌که زودتر درست شود، آن را در آفتاب قرار دهید.)

طرز تهیه دوغ-چگونه یک دوغ خوش طعم تهیه کنیم؟
طرز تهیه دوغ-چگونه یک دوغ خوش طعم تهیه کنیم؟
«روش دوم»
  • مواد لازم:

– ماست: به مقدار دلخواه

– آب: دو برابر مقدار ماست مورد نظر

– نمک: به میزان کافی

– قند: دو حبه کوچک

  • نحوه تهیه:

برای درست کردن دوغ گازدار خانگی، باید ماستی که تهیه کرده اید ترش باشد. اگر ماست ترش ندارید، ماست را به مدت دو روز بیرون از یخچال بگذارید تا در نهایت ترش شود.

ماست ترش را تا زمانی که براق شود هم بزنید. سپس ۲ برابر مقدار ماستی که دارید، آب به آن بیافزایید و به میزان دلخواه به آن، نمک به آن اضافه نمایید.

برای آن که دوغمان گازدار شود، کافی است ۲ حبه قند به آن اضافه نمایید.(نکته: به منظور بیشتر گازدار شدن دوغ از حبه‌ قندهای بیشتر استفاده ننمایید.)

پس از آن دوغ به دست آمده را، در ظرف مورد نظرتان بریزید و در آن را محکم ببندید. به مدت ۱۵ دقیقه، به طور مداوم آن را تکان بدهید. آن را به مدت یک هفته در هوای آزاد بگذارید. بپس از یک هفته، می‌توانید دوغ آماده شده را نوش جان کنید. 🙂

(نکته: اگر می خواهید نوشیدنیتان طعم دار باشد، می توانید کمی موسیر، نعناع، ریحان و… به آن بیافزایید.)

«روش سوم»
  • مواد لازم:

– آب: 2 لیتر

– شیر: 1 لیتر

– نمک: به میزان لازم و دلخواه

– ماست: 3/4 (سه چهارم) قاشق غذاخوری

  • نحوه تهیه:

ماست را درون مقداری آب یا شیر حل نمایید. برای آن که دوغ شما حالت تکه‌تکه و بریده پیدا نکند، می‌توانید در داخل یک بطری دربسته ریخته و آن را به طور مداوم تکان دهید.

پس از آن آب و شیر را داخل ظرفی مناسب ریخته و روی حرارت بگذارید تا کمی گرم شود.(نکته: تا حدی که دست را نسوزاند.)سپس نمک و ماست را به آن اضافه کنید و بعد از ریختن در ظرفی شیشه‌ای یا پلاستیکی، آن را در جای گرم بگذارید.

اگر دوغ را به مدت یک روز زیر آفتاب قرار دهید در نهایت موجب به دست آمدن دوغی شیرین و خوشمزه خواهد شد.در صورتی که می خواهید دوغی ترش تر و گازدار تر داشته باشید باید اچازه دهید 2الی 3 روز جلوی آفتاب بماند و پس از آن استفاده کنید.

منبع: همشهری online

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پست را به اشتراک بذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

پست های پیشنهادی