طرز تهیه پنیر لیقوان خوش طعم

پنیر لیقوان

پنیر یکی از مواد غذایی پر طرفدار و خوشمزه در سراسر جهان است که معمولا به عنوان صبحانه سرو می شود در آذربایجان بدلیل آب و هوای سرد و معتدل در دامنه کوه ها، مراتع و چمنزارهای سرسبزی یافت می شود که مردم را به دامپروری ترغیب نموده است. پنیر محلی تبریز را می توان به دو نوع گوسفندی و گاوی تقسیم نمود. که معروف ترین و با کیفیت ترین پنیر آن پنیر لیقوان می باشد که نوع سنتی و مرغوب آن در روستای لیقوان از شیر تازه گوسفند تولید می گردد

طرز تهیه پنیر لیقوان

مرحله اول :

برای تهیه یک پنیر خانگی خوشمزه ابتدا باید بدانیدپنیر چیست و چطور تهیه می‌شود

پنیرها انواع مختلف و متنوعی دارند کهتهیه برخی از آن‌ها در خانه امکان‌ پذیر است و شما می‌توانید با کمی صبر، حوصله و دقت پنیر مورد نظرتان را در خانه آماده کنید. برای آماده کردن پنیر خانگی تبریز  یا همان پنیر لیقوان ابتدا باید شیر پر چرب را درون قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید تا دمای آن به ۷۵ درجه سانتیگراد برسد، سپس حرارت زیر قابلمه را کم کنید و شیر را به مدت ۱۵ دقیقه در این دما قرار دهید.

مرحله دوم :

پس از 15 دقیقه روی حرارت ملایم بودن، شیر را از روی شعله گاز بردارید و صبر کنید تا دمای آن به ۳۵ درجه سانتیگراد کاهش پیدا کند و  آرام آرام خنک شود.

مرحله سوم :

در همین حین که شیر شما در حال خنک‌تر شدن است مایه پنیر را داخل یک لیوان شیشه‌ای ریخته و با آب حل کنید. پس از مدتی زمانی که روی لیوان شما کمی کف نشست به این معنا است که مایه پنیر شما به عمل آمده است.

مرحله چهارم :

حالا مایه پنیر را به شیر افزوده و هم بزنید. بعد از نیم تا یک ساعت شیر دلمه یا تکه تکه می‌شود و به مایه شیر خود را باید به شکل بریده بریده شده مشاهده کنید. در این زمان، شیر را اصلا تکان ندهید چون در غیر این صورت شیر دلمه نمی‌شود و پنیر به دست نمی‌آید.

مرحله پنجم :

حالا در این مرحله باید پارچه نازکی را درون آبکش قرار داده و دلمه‌های شیر را به آرامی درون آن بریزید. سپس لبه‌های پارچه را گره بزنید و اجازه دهید تا دلمه‌های شیر شما در طول زمان تبدیل به پنیر شوند. پنیر را روی سطح صافی قرار داده و روی آن جسم سختی بگذارید تا آب آن خارج شود. پس از مدت زمان ۵ الی ۶ ساعت پارچه را باز کنید و پنیر را  برش بزنید.

مرحله ششم :

توجه داشه باشید که به مدت یک ماه پنیر را در آب نمک ۱۵% نگهداری کنید تا قابل استفاده باشد. چون پنیر روی آب نمک قرار می‌گیرد آن را درون ظرف در بسته بگذارید تافاسد نشده و کپک نزند. پنیر خانگی تبریز شما اماده است و حالا می‌توانید یک صبحانه خوشمزه با چای شیرین، نان سنگک داغ، پنیر لیقوان و سبزی و گردو داشته باشید، نوش جان!

منبع : کاله

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پست را به اشتراک بذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

پست های پیشنهادی