پنیر لیقوان و روستای مشهور لیقوان تبریز

پنیر

هر ایرانی وقتی نام لیقوان را میشنود ناخداگاه مزه خاص پنیر لیقوان برایش تداعی خواهد شد

لیقوان یکی از کهن ترین روستاهای آذربایجان شرقی در ۳۶ کیلومتری جنوب شرق تبریز و شمال کوه های سر به فلک کشیده سهند درجوار رودخانه مهران رود واقع شده است. بر اساس شواهد تاریخی، سکونت در روستای لیقوان قدمتی دیرینه دارد. این روستا از مجموعه دره‌های رشته کوه های سهند که همیشه آب‌های گرم آن جاری بوده است پدید آمده است به همین جهت در زبان محلی به نام ” لوان” یا ” لیوان” به معنای آب‌های گرمی که از دامنه سهند و از کوه های آتشفشانی جاری می شود؛ معروف است.

 

پنیر لیقوان

همانطور که میدانیم پنیر لیقوان پایتخت پنیر ایران است درحقیقت این پنیر خاص ، به نام این دهکده آوازه‌ای جهانی بخشیده است. مردم محلی این روستا از شیر دام های خود که برای چرا از گیاهان دارویی دره لیقوان استفاده می‌کنند به تهیه پنیر سفید و خوش‌مزه‌ای اقدام می‌کنند ؛ به صراحت می‌توان گفت مزه این پنیر در خاورمیانه بی نظیر است.

ساختار اصلی روستای لیقوان در تبریز

روستای لیوان در تبریز دارای ساختاری به اصطلاح پلکانی می باشد که به دلیل اینکه در این روستا اهمیت ویژه ای برای زمین های کشاورزی قائل بودند تماما روستا را بر روی صخره های حاشیه ی زمین بنا کرده بودند و به همین خاطر معماری این روستا به شکل پلکانی درآمده است.

آثار تاریخی روستای لیقوان در تبریز

مطابق با آنچه که تاریخ نویستان درباره این روستا در سال های دور نوشته اند، این روستا متعلق به احتشام الدوله لیقوانی بوده که در سال ۱۹۲۴ افراد حزب دموکرات به این ناحیه حمله کردند و ارباب و پسرانش را به قتل رساندند. ساختمان اربابی این روستا، طی سال‌های اخیر توسط میراث فرهنگی استان بازسازی شده است.

جاذبه‌های تاریخی و گردشگری روستا لیقوان

  • عمارت سنگی لیقوان (داش عمارت)
  • پل حاج سالار لیقوان (حاج سالار کورپوسی)
  • قبرستان تاریخی لیقوان
  • آب گرم طبیعی لیقوان
  • رودخانه لیقوان
  • دره جنگلی و گردشگری لیقوان
  • چشمه‌های معدنی لیقوان
  • زاغه‌های طبیعی موجود در سردخانه بزرگ لیقوان

منبع : قصر یاب 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پست را به اشتراک بذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

پست های پیشنهادی