شیر آغوز چیست؟

شیر آغوز

به اولین شیری که پس از زایمان ترشح می‌شود،شیر آغوز می‌گویند که شامل مقادیر فراوانی پروتئین است. در زبان علمی به آن کُلستروم می‌گویند. آغوز نوعی از شیر است که توسط غده های پستانی  در اواخر حاملگی  تهیه و ساخته می‌شود. آغوز دارای پادتن هایی ‌ است که از نوزاد در برابر بیماری‌ها حفاظت می‌کند و نسبت به شیر معمولی مادر دارای چربی  کمتر و پروتیِن بیشتر می‌باشد.

این ماده در واقع برای نوزاد به مانند واکسیناسیون عمل می کند موجب حفاظت سیستم ایمنی و فاکتورهای رشد می شود. در مجموع سیستم ایمنی را ارتقاء می بخشد. این مواد مغذی همچنین تحریك كننده رشد سلول و تجدید قوا و ارتقاع سلامتی حیوان نیز می باشد. در دوره زندگی، تولید فاكتورهای رشد و ایمنی كه در مبارزه با بیماری و التهاب وارد شده بافت ها به ما كمک می كند كاهش می یابد.

شیر گاو حاوي مواد مغذي ضروري مختلف، آنتي باديها، هورمونها، عوامل رشد، سيتوكسين ها و پپتيدهاي ضد باكتري (لاكتوفرين و لاكتوپراكسيدزها) مي باشد كه براي تامين مواد مغذي، تكامل سيستم ايمني، رشد و سازگاري گوساله با شرايط بعد از تولد بسيار مهم هستند.

آغوز گاو بهترین مکمل برای ورزشکاران است که نباید از آن غافل شد:

نوشیدن شیر گاو 48 ساعت پس از تولد گوساله می تواند به ریه های ورزشکاران کمک کند تا از اثرات هوای آلوده در امان بمانند، آغاز کردند.

آغوز کامل بهتر از آغوز بدون چربی است زیرا که چربی مانع از انتقال آغوز به داخل جریان خون می شود. آغوز اکنون به صورت کپسول هایی موجود است که پروتئین های ایمنی آن به صورت خشک شده می باشند. علاوه بر فواید تقویت کننده سیستم ایمنی شواهدی وجود دارد که آغوز موجب حفظ معده از اثرات تخریبی داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی می شود.

پس نتیجه میگیریم مقوی ترین شیردر دنیا شیر آغوز  است.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پست را به اشتراک بذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

پست های پیشنهادی