لاکتوفرین موجود در شیر

لاکتوفرین موجود در شیر

لاکتوفرین یکی از ترکیبات موجود در شیر است که مهمترین خاصیت آن جذب و انتقال آهن است.لاکتوفرین با جذب آهن آزاد،محیط را عاری از این عنصر کرده و در نتیجه پاتو ژن‌هایی که برای ادامه حیات به این عنصر حیاتی نیاز دارند را از آن محروم می‌کند و بدین ترتیب به صورت غیر مستقیم گسترش عفونت را مهار می‌کند.

یک پروتئین چند عملکردی

لاکتوفرین یک پروتئین چند عملکردی با خواص مفید زیادی است که کاندید مناسبی جهت کاربردهای بالینی و تجاری است. اخیرا مشخص شده که تغذیه خوراکی اثرات مفیدی از جمله تعدیل عملکرد سیستم ایمنی، فعالیت ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی در سلامت نوزادان و بزرگسالان در انسان و حیوانات داشته است. به طوری که امروزه این پروتئین به عنوان مکمل غذایی انسان و حیوانات به کار می ‌رود. این مطالعه با هدف جداسازی و خالص ‌سازی بهینه لاکتوفرین از شیر گاو انجام گردید.

پروتئین فعال لاکتوفرین خالص با وزن مولکولی 80 KDa با غلظت 2.4 mg/ml بدست آمد. مرتبه خالص‌ سازی توسط ستون کروماتوگرافی تبادل کاتیونی نسبت به مرحله اول خالص سازی، رسوب دهی با نمک آمونیوم سولفات 4 مرتبه بوده است و بازده خالص سازی 90 بود.

این پروتئین می‌تواند از شیر به ویژه آغوز پالایش شود. یکی از مهم‌ترین خاصیت‌های لاکتوفرین جذب و انتقال آهن است. لاکتوفرین با جذب آهن آزاد، محیط را عاری از این عنصر کرده و در نتیجه پاتوژن‌هایی که برای ادامه حیات به این عنصر حیاتی نیاز دارند را از آن محروم می‌کند و بدین ترتیب با مهار رشد باکتری‌های مضر به صورت غیر مستقیم گسترش عفونت را مهار می‌کند.

تجویز این پروتئین همراه با تغذیه، با یا بدون پروبیوتیک، عفونت خون را از جمله عفونت قارچی در نوزادان نارس بدون عوارض جانبی کاهش می‌دهد. این پروتئین با پروبیوتیک‌ها، اما نه فقط لاکتوفرین، آسیب دستگاه گوارشی را کاهش می‌دهد. شفاف‌سازی در مورد دوز، مدت زمان درمان، نوع لاکتوفرین (انسانی یا گاوی)، و تکامل نوزادان نارس همچنان مورد نیاز است.

منبع: cochrane

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پست را به اشتراک بذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

پست های پیشنهادی