شیر در درمان کرونا ویروس

نقش مصرف شیر در درمان کرونا ویروس

این روزها اخبار و شایعات مختلفی در خصوص درمان کرونا تاثیر مصرف انواع مواد غذایی بر پیشگیری از ابتلا بیماریِ COVID-19 پخش شده‌است. یکی از این خبرها درباره مصرف شیر و لبنیات است.

بشر مصرف شیر را از هزاران سال  قبل  بعد از اهلی شدن تدریجی دام آغاز کرده است و در سده های اخیر با توجه به پیشرفت دانش در حوزه های علوم تغذیه و همچنین صنایع غذایی بیش از پیش به اهمیت جایگاه شیر در سلامت انسان و جامعه پی برده است.

لاکتوفرین موجود در شیر در پاسخ ایمنی میزبان در برابر حمله شدید سندرم تنفسی حاد کرونا ویروس با افزایش فعالیت لنفوسیت‌ها نقش دارد.لاکتوفرین به عنوان جزئی از سیستم ایمنی ذاتی معرفی شده و در عین حال در واکنش‌های ایمنی اختصاصی نیز به طور غیرمستقیم دخالت می‌کند.

گروه شیر ولبنیات به علت دارا بودن پروتیین بالا ومقدار مناسب املاح معدنی به ویژه کلسیم و فسفر یکی از مهم‌ترین گروه مواد غذایی است.میزان غلظت کلسیم در هیچ گروه مواد غذایی به اندازه میزان آن در گروه غذایی لبنیات نیست.

مصرف لبنیات پاستوریزه به دلیل اینکه منبع بسیار غنی از کلسیم و ویتامین B2 است، در کنار سایر مواد غذایی دارای ویتامین‌های گروه E، D وC در سبد غذایی روزانه می‌تواند با بالا بردن قدرت دفاعی بدن، به مقابله و پیشگیری از بیماریِ COVID-19کمک کند.

مصرف زیاد یا کمِ لبنیات در پیشگیری یا شیوع بیماریِ COVID-19 هیچ تاثیری ندارد. بهتر است افراد برای خرید شیر و ماست، انواع پاستوریزه آن را حتما مدنظر قرار دهند.

ممکن است که ویروس کرونا طی انتقال شیر از دامداری ها و در کارخانه و افراد ناقل منتقل شود ؟

آن چیزی که در مورد شیر اهمیت دارد، رعایت مقررات بهداشتی در تمام مراحل تولید این ماده لبنی و از لحظه ورود به کارخانه تا تحویل به مصرف کننده است.
و نکته دیگر استفاده از محصولات لبنی سنتی است . شیر را به صورت غیر حرارت دیده نباید مصرف کرد، ویروس کرونا در مدت ۳۰ دقیقه و در حرارت ۶۰ درجه سانتیگراد از بین می رود و باید از پاستوریزه بودن و حرارت دیدن شیر مطمئن شویم.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پست را به اشتراک بذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

پست های پیشنهادی