طبع ماست چیست؟
«طبع ماست از نظر طب سنتی»

در طب سنتی طبع ماست، سرد و تر می باشد.همچنین بهترین روش مصرف ماست سنتی، استفاده به عنوان میان وعده است.امروزه در اکثر سفره ها، ماست به همراه غذا صرف می شود.

متاسفانه مردم، بدون آن که تدابیر مربوطه را رعایت نمایند و از خوب و بد آن آگاه باشند، آن را مصرف می کنند. این کار ناخواسته و به مرور زمان بیماری ها و مشکلات آنها را افزایش می دهد. البته ماست خواص و فواید زیادی دارد، اما بهتر است از مزاج ماست، مضرات، مصلحات و تداخلات غذایی آن اطلاع داشته باشید تا بهترین بهره را از خوردن آن ببرید.

 

طبع ماست چیست؟
طبع ماست چیست؟
طبع ماست چیست؟

از نظر طب سنتی، طبع ماست سرد و تر می باشد.

هرچه طعم ماست به سمت ترشی برود و ترش تر باشد، طبع آن سردتر است. ماست‌های رقیق‌تر، تری و سردی بیشتری دارند. هرچه شیری که از آن ماست تهیه می شود پرچرب تر باشد، ماست از نظر سردی متعادل‌تر است و میزان سردی آن کمتر می باشد.

  • ماست موسیر: با توجه به این که مزاج موسیر، گرم و خشک است، با اضافه کردن موسیر به ماست، طبع آن به سمت تعادل رفته و از سردی آن می کاهد. مزاج ماست چکیده موسیر نیز نسبت به نوع معمولی آن میزان تری کمتری دارد.
  •  ماست میش: ماست میشی نیز مانند ماست گوسفندی می باشد. نسبت به ماست گاوی کمی سردی آن کمتر است.
  • ماست گوسفندی: 1 لیوان شیر گوسفند حاوی 17 گرم چربی بوده و 1 لیوان شیر گاو، دارای 2.4 گرم چربی است. بنابراین ماست تهیه شده از شیر گوسفندی، نسبت به ماست گاوی سردی کمتری را دارا می باشد.
  • ماست چکیده: مزاج ماست چکیده در طب سنتی سرد است ولی رطوبت یا به اصطلاح تری کمتری را دارا می باشد. همچنین از آنجایی که چربی ماست گاوی نسبت به چربی ماست گوسفندی کمتر می باشد، طبع ماست چکیده گاوی دارای سردی بیشتری نسبت به ماست گوسفندی است.
  • ماست گاومیش:  هر یک لیوان شیر گاومیش دارای 17 گرم چربی است. در نتیجه ماست گاومیش، مانند ماست گوسفندی، نسبت به ماست گاوی دارای سردی کمتری است.
  • ماست با سیر: مزاج سیر بسیار گرم و خشک بوده و اضافه کردن مقداری سیر به ماست، سردی ماست را گرفته و آن را متعادل می نماید.

منبع: ستاره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پست را به اشتراک بذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

پست های پیشنهادی