تفاوت سرشیر با خامه در چیست؟

تفاوت سرشیر با خامه در چیست؟
«تفاوت سرشیر و خامه»

خامه و سرشیرگوسفند و گاو از صبحانه‌های پر طرفدار می باشد.اما سوال این است که تفاوت خامه و سرشیر در چیست و ارزش تغذیه ای و کالری کدام یک بیشتر از دیگری می باشد؟

چربی موجود در خامه برحسب نوع آن از ۳۰ تا ۶۰ درصد متغیر است. خامه صبحانه حاوی ۳۰ تا ۳۵ درصد چربی می باشد و ۵۰ درصد از کره، کم چرب تر است و حدود ۹ برابر شیر، دارای چربی است.

هر چه خامه پرچرب‌تر باشد، سفت‌تر و غلیظ‌ تر است.هر چقدر چرب تر باشد بر میزان ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین‌های A،E  و D آن افزوده می‌گردد.

به گونه‌ای که غلظت ویتامین A خامه با توجه به درصد چربی آن از 2 تا 12 برابر قابل ‌افزایش می باشد، اما میزان ویتامین‌های محلول در آب نظیر ویتامین‌های  B،C  و اسیدفولیک آن کمتر و در طول استریلیزاسیون نیز مقدار زیادی از ویتامین B12 آن تخریب می‌شود.

تفاوت سرشیر با خامه در چیست؟
تفاوت سرشیر با خامه در چیست؟
آیا خامه می تواند جایگزینی برای شیر باشد؟

البته خامه نمی‌تواند تامین کننده کلسیم و پروتئین روزانه بدن باشد و به هیچ‌وجه نباید جایگزین شیر و فرآورده‌های لبنی کم چرب گردد.

خوردن یک یا دو قاشق خامه برای صبحانه آن هم یکی دو بار در هفته اشکالی ندارد.چربی خامه مانند چربی گوشت قرمز جزو چربی‌های جامد است و حاوی کلسترول بالایی می باشد.از این رو مصرف بیش از اندازه آن حتی برای افزایش وزن افراد لاغر اندام توصیه نمی شود.

«سرشیر چربی بیشتری نسبه به خامه دارد»

از آنجایی که سرشیر نوعی چربی سبک بوده و به تدریج روی شیر جمع می‌شود،می‌تواند مقدار بیشتری از چربی شیر را در خود جای دهد.مصرف سرشیر در درازمدت به رسوب چربی در اطراف رگ‌ها منجر خواهد شد و به علت داشتن مقدار زیادی کلسترول به مرور زمان منجربه آسیب دیدن دیواره عروق می شود.

این موضوع درباره چربی جمع شده روی ماست‌های محلی که روستاییان به آن «سرماست» گفته می شود نیز هم صدق می‌کند.

منبع: تبیان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پست را به اشتراک بذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

پست های پیشنهادی