پنیر لیقوان اصل و نحوه تشخیص پنیر اصل

پنیر لیقوان اصل

همانطور که میدانیم طیف گسترده ای از لبنیات و به خصوص پنیر سنتی در بازار به نام پنیر لیقوان اصل به فروش میرسند به گونه ای که امروزه مردم ایران اکثرا لیقوان را نوعی برند میشناسند نه اسم مکان خاص

همین امر سبب این شده است که دیگر امروزه نوشتن کلمه لیقوان بر روی پنیر سنتی دلیلی منطقی بر این موضوع نیست که پنیر موجود از شیر گوسفندان دامنه سهند و در شرایط آب و هوایی لیقوان تولید شده است . بلکه میتوان گفت که پنیر به روش پنیر لیقوان ساخته شده است.

تفاوت های اساسی ما بین پنیر لیقوان اعلا  و پنیر های دیگر که متعلق به لیقوان نیست و به نام لیقوان به فروش میرسند را میتوان اینگونه ذکر کرد:

اول اینکه رنگ پنیر یکی از عوامل اصلی شناسایی کیفیت پنیر میتواند باشد .به این صورت که رنگ شیر گوسفندی سفید خالص است و از آنجایی که پنیر لیقوان از شیر خالص گوسفند و بز تولید میشود و به همین سبب هم پنیر گوسفندی به رنگ سفید است و هر پنیری با رنگ مایل به زرد نشان از این دارد که پنیر از شیر گاوی تهیه شده است و یا درصدی شیر گاو در تولید استفاده شده است.

روش های تشخیص پنیر لیقوان اصل

الف.  رنگ پنیر

با توجه به این موضوع که رنگ‌پنیر حاصل از شیر گوسفندی نسبتا سفید تر از پنیر حاصل از شیر گاوی می‌باشد، بنابرین پنیر سفیدتر کیفیت بالاتری خواهد داشت.

البته باید در نظر داشت که پنیرهای با چربی کمتر سفیدتر هستند و معیار رنگ پنیر لیقوان، در پنیرهای با چربی مساوی میتواند مقیاس کیفیت پنیر باشد.

ب. نرمی و سفتی پنیر:

نرمی پنیر می‌تواند بخاطر دو عامل باشد یکی بخاطر چربی و دیگری بخاطر درصد بالای آب داخل پنیر. پنیرهای نرم با درصد رطوبت بالا راحت تر خرد می‌شوند ولی پنیرهای نسبتا نرم بخاطر چربی پنیر خرد نمی‌شود و بهتر برش می‌خورند. پنیر لیقوان اصل بخاطر چربی بالاتر نسبتا نرم هستند و راحت تر و با تلفات کمتر برش میخورند.

پ. حباب های داخل پنیر:

حباب های داخل پنیر لیقوان اصل به تعداد انگشت شمارند و حداکثر در اندازه نخود هستند ولی پنیر غیر اصل معمولا تعداد حباب ها زیاد هستند ولی سایزهلی کوچکتری دارند.

ت. مهمترین گزینه طعم پنیر:

طعم پنیرهایی که اصل نیستند و شیر گاوی دارند معملا اندکی به تلخی میزند و کمی شورتر از پنیر اصل هستند ولی پنیر اصل نه تِخ است و نه به حدی شور هست که نتوان بصورت خالص مصرف کرد

*بنابراین میتوان ادعا کرد پنیر لیقوان اصل پنیری هست که کمی نرم با رنگ سفید که تعداد انگشت شمار حباب هایی در سایز نخود دارند و هنگام برش دادن خرد نمیشود و طعمی ترد و شوری کمتری دارند*

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پست را به اشتراک بذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

پست های پیشنهادی