پنیر لیقوان -خواص و ویژگی های آن

پنیر لیقوان

پنیر لیقوان، از خانواده ی لبنیات به حساب می آید ،در سراسر دنیا تعداد بسیار زیادی از انواع پنیر وجود دارد که پنیرهای مورد استفاده در ایران به چند نوع پنیر مانند پنیر لیقوان ، پنیر موتزارلا، پنیر فتا یا دانمارکی ختم شود. بخصوص پنیر شامل مواد مغذی فراوانی است که در شیر وجود دارد، مانند پروتئین، ویتامین، فسفر، مواد معدنی، فیبر و آهن

پنير ليقوان از نظر ارزش غذايي با تمام پنيرها برابري مي‌‌کند و تفاوتي با ساير اعضاي اين گروه ندارد. در كل، پنير از دسته لبنيات است و ارزش غذايي‌اش برمي‌گردد به پروتئين ـ که کيفيت بسيار بالايي دارد ـ کلسيم، فسفر و منيزيم. مي‌توان گفت لبنيات غني‌ترين منبع کلسيم و ويتامين‌هاي محلول در چربي به ويژه ويتامين A، D و برخي ويتامين‌هاي گروه B (که مقدارشان به نحوه تهيه پنير بستگي دارد) محسوب مي‌شوند.

ارزش غذایی پنیر:

1. پروتئین:

پنیر نیز همانند شیر، منبع خوبی از پروتیین است. پروتیین موجود در پنیر از پروتیین شیر به نام کازیین می آید. در نتیجه شامل آمینو اسیدهای ضروری و قابل هضم است. هم چنین پروتیین برای سلامتی در ترویج فشار خون پایین، افزایش مواد معدنی و همچنین منبع خوب انرژی مفید است.

2. کربوهیدرات:

در واقع پنیر شامل مقدار کمی کربوهیدرات است، اما مقدار آن بسته به نوع پنیر است. در حقیقت میانگین پنیر شامل 1، 3 گرم کربوهیدرات در هر 100 گرم است. در همین حال، اکثر پنیرها حاوی کربوهیدرات هستند که لاکتوز یا شکر شیر است. با این وجود، در طول فرآیند انعقاد خون و تولید آن، لاکتوز به گلوکز و گالاکتوز تجزیه می شود. علاوه بر این، کربوهیدرات به عنوان سوخت بدن برای تولید انرژی روزانه استفاده می کند.

3. چربی:

به نظر می رسد که غذاهای غنی از چربی مثل پنیر برای بدن خوب نیست، اما در واقع پنیر بسیار سالم است. در همین حال پنیر شامل چربی های اشباع شده است، مواد غذایی که انرژی بیشتری به ما می دهند. محتویات آن حدود 70 درصد یا 33 گرم در هر 100 گرم پنیر است. همچنین. پنیر شامل چربی های ترانس داری است که واکسسین اسید و لینولیک کانجاکتد هستند. به هر حال، این چربی ترانس دار برای مصرف بدن به مقدار معقول خوب است.

4. ویتامین ها و مواد معدنی:

در حقیقت پنیر منبع خوبی از ویتامین و مواد معدنی مانند شیر است.در همین حال، یک لیوان شیر، یک تکه پنیر را تولید می کند. بنابراین، ویتامین ها و مواد معدنی اش به اندازه شیر است.

خواص و فواید پنیر لیقوان:

1. داشتن استخوان قوی:

در واقع پنیر شامل ویتامین B و مجموعه ویتامین های B است که در ساخت استخوان قوی بسیار خوب است. در واقع، برای کودکان در دوران کودکی بسیار موثر است و همچنین برای افراد مسن، تا استخوان ها را قوی داشته باشند. هم چنین، محصولات لبنی مانند پنیر شامل کلسیم و پروتئین به عنوان بهترین منابع غذایی برای سلامت استخوان است.

2. بهبود سلامت قلب:

به نظر می رسد که ترکیب کاملی از کلسیم، پتاسیم و منیزیم برای سلامتی قلب مفید هستند. همچنین، کازیین پروتیین اصلی برای کاهش خطر فشار خون، حفظ گردش خون و همچنین جلوگیری از بیماری های قلبی است. به طور خلاصه، اضافه کردن پنیر در منوی شما از بیماری های قلبی مانند عروق کرونر، اختلالات ریتم قلب، و بیماری های قلبی عروقی محافظت می کند.

3.جلوگیری از سلول های سرطانی:

سرطان بدترین قاتل تا به حال است و ما می توانیم با غذایی سالم مثل پنیر از آن جلوگیری کنیم. در واقع پنیر شامل اسید لینولییک و شینگولیپید است که به عنوان نقش های کلیدی برای جلوگیری از سلول های سرطانی عمل می کنند. یک محقق گفت که پنیر دارای ویژگی های بوتیرات برای مبارزه با سرطان با تغذیه سلول های خوب در کولون است. در عین حال، ویتامین B نیز از بدن از سلول ها محافظت می کند.

4.جلوگیری از دیابت:

پنیر به عنوان پیش گیری از دیابت مفید است. به همین ترتیب، پنیرهای بوتیرات – متراکم دارای 50 % سطح انسولین پایین تری بودند.ممکن است از دیابت نوع 2 برای حفظ سطح انسولین در حالت عادی و موثر استفاده شود.

5.پوکی استخوان:

پوکی استخوان وضعیتی است که در آن استخوان ها قدرت خود را از دست می دهند، حفره دارند و یا حتی شکسته می شوند. این وضعیت معمولاً در افراد مسن اعم از مرد یا زن، اتفاق می افتد. بنابراین پنیر برای ترمیم پوکی استخوان مفید است چون حاوی کلسیم و پروتئین بالایی است.

6.ساخت ماهیچه:

به همین ترتیب، ساخت ماهیچه آسان نیست. اول، شما باید هر روز صبح ورزش کنید. دوم، شما به غذای سالم نیاز دارید تا به رشد بافت ماهیچه کمک کنید. در واقع، به نظر می رسد که پنیر منبع غذایی مناسبی برای تولید ماهیچه ای است، چون حاوی پروتئین بالایی است. پروتئین از آمینو اسید ساخته شده است و این در واقع منبع تولید ماهیچه است.

منبع : نمناک

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پست را به اشتراک بذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

پست های پیشنهادی