پنیر لیقوان مشهورترین پنیر سنتی ایرانی است

 

راز پنیر لیقوان

 لیقوان روستایی است در منطقه آذربایجان که پنیر تهیه‌‌شده از گوسفندهایش، این خطه را مشهور کرده است. پنیر لیقوان مانند سایر پنیرهای سنتی با زدن مایه‌پنیر به شیر و ایجاد لخته تهیه می‌شود.

پنیر لیقوان در سراسر جهان به عنوان پنیر سفید ایرانی شناخته می‌شود.این نوع پنیر طعمی ترد و شور دارد و دارای سوراخ‌های بخصوصی در اندازه نخود است و از شیر تازه گوسفند تهیه می‌شود و معمولاً در صبحانه همراه نان خورده می‌شود.

 

پنیر تنها محصول لبنی است که شیر آن در همان مرحله اولیه و بدون جوشیدن وارد چرخه تبدیل می شود. از این رو خوردن پنیر تازه تولید شده و بدون طی مرحله فرآوری به دلیل احتمال بروز بیماری نکوهش شده است. بنابراین برای از بین بردن باکتری های مضر موجود در شیر، تولیدکنندگان محلی از روش باکتری زدایی با آب نمک (شوراب) استفاده می کنند.

پنیر از ان دسته لبنیات است و ارزش غذایی‌اشبرمی‌گردد به پروتئین ـ که کیفیت بسیار بالایی دارد ـ کلسیم، فسفر و منیزیم.می‌توان گفت لبنیات غنی‌ترین منبع کلسیم و ویتامین‌های محلول در چربیبه ویژه ویتامین A، D و برخی ویتامین‌های گروه B (که مقدارشان به نحوه تهیه پنیر بستگی دارد) محسوب می‌شوند.

عوامل تأثیر گذار بر کیفیت پنیر لیقوان
از جمله عوامل تأثیرگذار بر کیفیت پنیر لیقوان می‌توان به شرایط آب و هوایی محل تولید شیر، شرایط آب و هوایی محل فرآوری و تبدیل شیر گوسفندی به پنیر لیقوان، کیفیت ابزار و تجهیزات نصب شده واحد تولیدی و از همه مهم تر بافت گیاهی چراگاه‌های دام‌های تولیدکننده شیر را می‌توان نام برد.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پست را به اشتراک بذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

پست های پیشنهادی