فواید خوردن شیر همراه با موز و خرما

شیرموز

مصرف فرآورده‌های لبنی نظیر شیر و ماست در دوران کودکی به دلیل پروتئین و کلسیم فراوانی که دارند، نه تنها مانع از بروز پوکی استخوان در سنین سالمندی می‌شود بلکه میزان قد را نیز افزایش می‌دهد، زیرا در صورتی که فرد استعداد بلندی قد را از نظر ژنتیکی نیز داشته باشد، عواملی چون عدم تأمین ریز مغذی‌ها و سیری زودرس ناشی از مصرف تنقلات مصنوعی در کوتاه قدی بسیار موثر است. با وجودی که روز به روز از شیوع بیماری‌های عفونی کم می‌شود ولی بر شمار مبتلایان به بیماری‌هایی افزوده می‌شود که با نحوه‌ی زندگی خصوصاً عادات روزانه‌ی ما ارتباط دارند.

برخی از افراد گمان می‌کنند مصرف موز با شیر موجب بروز چاقی می‌شود اما باید گفت موز میوه‌ای است که چربی بسیارناچیزی داشته و ضمن انرژی زایی خوبی که دارد موجب بروز چاقی در فرد نمی‌شود چون که کالری تولیدی ناشی از مصرف این میوه، در اثر فعالیت بدنی در مدت زمان کوتاهی سوخته و تبدیل به انرژی مصرفی می‌شود.

دکتر عزیز الله کمال زاده گفت: مصرف شیر با آب میوه‌های طبیعی و یا بعضی از انواع میوه‌ها مثل موز و یا همراه با عسل و خرما تأثیری در کاهش جذب کلسیم شیر ندارد اما افراد باید توجه داشته باشند، شیرموزهایی که تنها با افزودن شکر و اسانس تهیه شده باشند نه تنها مفید نیستند بلکه مضر بوده و موجب بروز عوارضی مثل چاقی و دیابت می‌شوند.

این متخصص متابولیسم انرژی و پروتئین خاطر نشان کرد: از طرفی یک موز با اندازه متوسط، حدود 2 گرم پروتئین همراه با ترکیب مناسب اسید آمینه و حدود 3 گرم فیبر دارد و تقریباً عاری از چربی، سدیم و بدون کلسترول است. به علاوه موز منبع خوبی از ویتامین‌های C، A، ویتامین‌های گروه B، پتاسیم، کلسیم و منیزیم است، پتاسیم موجب تسهیل رشد ماهیچه‌ای و هم چنین سوخت و مصرف انرژی می‌شود.

باید بدانید که این میوه خوشمزه و خوش رنگ و لعاب، ارزش غذایی برابر با گوشت دارد که فاقد مواد چربی و کلسیم است.

  • نرم‌کننده سینه است.
  • اشخاصی که اوره اضافی در خون دارند، می‌توانند در برنامه غذایی خودشان موز را بگنجانند.
  • محرک قوای جنسی است.
  • به خاطر وجود آهن خون‌ساز است.
  • نشاط‌آور است.
  • تأمین‌کننده مواد معدنی مورد نیاز بدن است.
  • این میوه برای درمان زخم‌های سرطانی مفید است.
  • موز تأثیر خوبی در تأمین رشد و تعادل سیستم اعصاب دارد.

البته باید دقت کنید که برای لاغری این معجون را با شیر کم‌چرب درست کنید؛ در صورت استفاده از شیر پر‌چرب در کنار سایر مواد مغذی و انواع آجیل‌ها انتظار چاق شدن به خصوص از ناحیه صورت را داشته باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پست را به اشتراک بذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

پست های پیشنهادی