می‌توانیم همیشه ماست بخوریم؟

همین ابتدا باید گفت ماست در حالت حالت فواید بسیار بیشتری نسبت به مضراتش دارد. البته که باید در مصرف ماست هم مثل هر ماده‌ی غذایی دیگری اعتدال را رعایت کنیم. مصرف بیش از حد ماست مثل هر ماده‌ی غذایی دیگری، باعث به‌هم خوردن تعادل بدن می‌شود.

فواید ماست

  • کمک به دستگاه گوارش

مصرف به اندازه‌ی ماست کمک زیادی به سلامت روده‌ها می‌کند. در صورتی که پرهیز خاصی ندارید، با مصرف منظم و به اندازه‌ی ماست می‌توانید این ارگان مهم بدن خود را بیمه کنید. سلامت روده‌ها تاثیر بسیار شگرفی در نظم دستگاه گوارش و در نتیجه سلامت بدن دارد.

در صورتی که مشکل گوارشی دارید باید قبل از مصرف ماست با پزشک خود مشورت کنیم. ماست‌ لاکتیکی به صورت ویژه در هضم غذا و بهبود عملکرد روده‌ها موثر است.

  • سلامت قلب

مطالعات نشان می‌دهد همه‌ی انواع ماست در تنظیم کلسترول خون موثر هستند. ممکن است ماست‌ها پرچرب برای برخی افراد مضر باشند. با این وجود مصرف منظم ماست کلسترول مضر خون را تنظیم می‌کند.

ماست همچنین یکی از مکمل‌های بسیار خوب برای تنظیم فشار خون است. افراد دارای فشار خون بالا می‌توانند با مصرف منظم ماست کم چرب، این بیماری را کنترل کنند.

  • تنظیم متابولیسم

آنزیم‌های موجود در ماست، متابولیسم بدن را تنظیم می‌کند. مصرف منظم ماست‌های کم‌تر پرچرب، به افزایش متناسب متابولیسم کمک می‌کند. متابولیسم منظم یعنی بدن مثل ساعت کار می‌کند.

اگر می‌خواهید چربی بسوزانید و به تناسب اندام برسید، باید متابولیسم بدن خود را تنظیم کنید.

  • تقویت سیستم ایمنی

نتیجه‌ی آزمایش انجام شده در سال ۲۰۱۹ در آمریکا نشان می‌دهد مصرف روزانه دو فنجان ماست هم‌زده‌ی کم‌چرب به مدت سه ماه، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

باکتری‌های موجود در ماست، روده را تقویت می‌کنند و باعث کاهش جذب ویروس و باکتری از این طریق خواهند شد.

  • جلوگیری از اسهال

ماست یک ماده‌ی غذایی پروبیوتیک است. به همین دلیل مصرف منظم ماست از یوبست و اسهال جلوگیری می‌کند. اسهال بیماری حاصل از عفونت باکتریایی به شمار می‌رود. مصرف ماست از این عفونت‌ها جلوگیری می‌کند.

مضرات ماست

همان‌طور که گفته شد، ماست هم مثل هم ماده‌ی غذایی دیگر باید به اندازه مصرف شود. فواید و مضرات ماست را باید در کنار هم دید. رعایت نکردن این اصل، ممکن است رژیم غذایی ما را مضر کند.

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در مصرف ماست رعایت کنیم، تعادل در مصرف آن است. این مسئله درباره‌ی تمام مواد لبنی صادق است.

ماست ماده‌ی لبنی سرد است. مصرف بیش از حد آن ممکن است باعث الهتاب معده و دل‌پیچه شود. البته ماست در برخی موارد، مضرات دیگری هم دارد:

  • عدم تحمل لاکتوز

برخی افراد نمی‌توانند لاکتوز را هضم کنند. لاکتوز قند اصلی موجود در شیر است. همه‌ی انواع ماست دارای درصدی از لاکتوز هستند. اگر فردی که نمی‌تواند لاکتوز را هضم کند، ماست مصرف کند با درد معده و مشکلات گوارشی مواجه می‌شود.

البته این بستگی به میزان و تعداد دفعات مصرف ماست هم دارد. اگر نمی‌توانید لاکتوز هضم کنید، برای مصرف ماست با پزشک خود مشورت کنید.

  • آلرژی به شیر

برخی افراد به شیر آلرژی دارند. این آلرژی در کودکان شایع‌تر است. برخی افراد با بالارفتن سن‌شان این آلرژی را از دست می‌دهند. اگر به شیر آلرژی دارید، بهتر است در مصرف ماست هم دقت بیشتری داشته باشید.

اگر کودک شما به شیر آلرژی دارد، بهتر است برای مدتی مصرف ماست را کم یا متوقف کند. می‌توانید از جایگزین‌های دیگر به جای ماست برای کودکان خود استفاده کنید.

  • چربی و کربوهیدارت بالا

ماست‌های پرچرب کربوهیدرات به نسبت بالایی هم دارند. ممکن است این مواد جزو پرهیزهای شما باشند. بهتر است قبل از خرید ماست، برچسب روی آن را به دقت بررسی کنید و ماستی بردارید که با رژیم شما سازگارتر باشد. البته چربی ماست به اندازه‌ی چربی‌های اشباع در افزایش وزن تاثیر ندارند. با این وجود ممکن است برخی افراد نخواهند چربی زیادی مصرف کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پست را به اشتراک بذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

پست های پیشنهادی