معرفی انواع ماست-ماست چند نوع دارد؟

معرفی انواع ماست-ماست چند نوع دارد؟

انواع ماست، امروزه عضو دائم سبد خرید بسیاری از خانواده‌های ایرانی می باشند.ماست و فراورده‌های مبتنی بر آن در بسیاری از خوراکی‌ها به عنوان طعم‌دهنده مورد استفاده قرار می گیرند.

شناختن انواع ماست، خاصیت‌ و بهترین روش استفاده از هرکدام برای ما ضروری است. زیرا کمک می کند تا بتوانیم مناسب‌ترین محصول را برای خود و خانوادمان تهیه کنیم. ماست با تقویت باکتری های مفید ساکن روده، موجب افزایش سلامت دستگاه گوارش می شود.

ماست با خنثی کردن بعضی از ترکیبات مضر صفراوی، از تحریک جدار روده ها می کاهد و احتمال بروز تومور روده را کاهش می دهد. همچنین کلسیم موجود در ماست مانع رشد بی رویه سلول های پوششی روده ی بزرگ می شود. مطالعه دانشمندان نشان داده که متوسط ورودی ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم در روز به بدن، باعث کاهش چشم گیر شیوع و بروز سرطان روده بزرگ می شود.

ما در اینجا برای شما انواع ماست را معرفی خواهیم نمود..

معرفی انواع ماست-ماست چند نوع دارد؟
معرفی انواع ماست-ماست چند نوع دارد؟
«انواع ماست»
  • ماست چکیده:

این ماست همان ماست معمولی ای می باشد که تولید کنندگان به طور کامل آب ماست را گرفته اند. ماست چکیده دارای ویتامین B2 کمتری می باشد، زیرا این ویتامین محلول در آب بوده و همراه با آب ماست از بین خواهد رفت.

اما به لحاظ کلسیم و پروتئین کمی بیشتر از ماست معمولی است و البته حاوی اسیدهای چرب بیشتری می باشد و برای افرادی که به دنبال لاغری هستند مصرف مدام آن مناسب نمی باشد.

  • ماست میوه ای:

در مجموع ماست های طعم دار که شامل ماست میوه ای و یا ماست سبزیجات می باشند به دلیل اضافه شدن قند و یا اضافه کردن سدیم و نمک ارزش غذایی آنان پایین آمده و به اندازه یک دونات حاوی قند می باشند.

زیرا برای طعم دهی به آنان از شیرین کننده ها و قندهای افزودنی استفاده می نمایند. این ماست ها اغلب کم چرب می باشند، اما به دلیل قند بالا به همان اندازه کالری را به بدنتان خواهند رساند. اما در این بین ماست هایی که با شیرین کننده های طبیعی همچون عسل شیرین شده اند، گزینه بهتری می باشند.

  • ماست پرچرب،کم چرب و بدون چربی:

این سه نوع ماست تفاوت عمده ای با یکدیگر نداشته و تنها تمایز آنان در میزان چربی شیر می باشد. به عبارتی ماست پرچرب از شیر کامل ۳.۵ درصد چربی گرفته شده و هر یک فنجون آن حاوی ۲۲۵ کالری است. ماست کم چرب از شیر ۱ تا ۲ درصد چربی گرفته شده و هر یک فنجون از آن دارای ۱۵۰ کالری می باشد و ماست بدون چربی از شیر بدون چربی بوده که تقریبا کالری ندارد.

  • ماست یونانی:

خیلی ها تصور می کنند ماست یونانی به دلیل سفتی ای که دارد، همان ماست چکیده باشد. این ماست می توناند یک جایگزین مناسب برای تهیه دسرها، به عنوان خامه ترش باشد. زیرا آب و رطوبت آن گرفته شده است و حاوی کره یا سرشیر بیشتری می باشد.

ماست یونانی به علت فرایند طولانی مدت تغلیظ با پروتئین های جامد موجود در سرم شیر از پروتئین بیشتری برخوردار می باشد. همچنین این ماست به واسطه چند نوع باکتری که دارد تبدیل به پروبیوتیک هم شده است.

  • ماست پروبیوتیک:

این ماست از سایر ماست های معمولی دارای خواص بیشتری است و به سبب وجود میکروارگانیسم های موجود در آن، موجب افزایش دفاع سیستم ایمنی بدن و جذب بیشتر اجزای مفید مواد غذایی در بدن می گردد.

  • انواع ماست های اروپایی:

سازندگان ماست اروپایی ادعا می نمایند که آن نوع ماست نسبت به ماست معمولی لطیف‌تر و خامه‌ای تر می باشد، اما به آسانی قابل انتقال به ظروف است.

این غلظت ماست بخاطر خواباندن آن در بشکه‌‌های بزرگ به جای ظروف تکی آنها حاصل می شود. آب ماست های اروپایی  گرفته نمی شود، که این وضعیت آن ها را از سبک‌های دیگر فنجانی که به فنجان‌های خود می‌چسبند، متمایز می‌کند.همچنین آب کمتر و پروتئین بیشتر دارند.

ماست سبک اروپایی ، همان مواد مغذی از جمله: پروتئین شیر، کلسیم و پتاسیم که نقش موثری در کاهش خطر بیماری‌های قلبی و دیابت نوع ۲ دارند، تولید می‌نمایند. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد، بزرگسالانی که ماست میل می کنند، کمتر مستعد اضافه وزن هستند.

ماست‌های اروپایی به ندرت حاوی غلیظ کننده‌ها یا افزودنی‌ها می باشند. مواد تشکیل دهنده این محصولات، معمولا فقط شیر و محیط کشت باکتری است.

  • ماست کفیر:

یک ماست گازدار می باشد که دارای خاصیت های پروبیوتیکی فراوانی بوده و خود کفیر ترکیبی از شیر و مجموعه ای از میکروارگانیسم هایی همچون الکتوباسیل و استرپتوکوک می باشد.این ماده از این جهت منحصر به فرد است که خواص ضد میکروبی، ضد تومور و ضد سرطانی داشته و برای سلامت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید می باشد.

  • ماست خامه ای:

ماست خامه‌ای یا کرم دار مانند ماست با شیر کامل است، به جز آن که از شیر غیر هموژنیزه ساخته شده که منجر به ایجاد یک خط جداکننده می‌شود که بخش آبدار را از بخش غلیظ‌تر و خامه‌ای جدا می‌نماید.

برای همگن شدن، می توانید آن را هم بزنید. ماست کرمی حاوی مواد مغذی مشابه ماست معمولی است. کلسیم و پتاسیم از جمله این مواد مغذی می باشند که هر دو در رژیم غذایی بسیاری از مردم به چشم می خورند.

محیط کشت باکتری زنده موجود در اغلب ماست‌ها، در نمونه خامه‌ای نیز موجود است. این پروبیوتیک ها به روده کمک می‌کنند تا پس از درمان عفونت‌ها با آنتی بیوتیک‌، دوباره باکتری‌های طبیعی خود را بازسازی کند. این باکتری‌های خوب به تولید بعضی از ویتامین‌های گروه B و ویتامین K کمک می‌کنند.

ماست‌های توصیه شده در این مورد، ماست‌های ارگانیک، بدون هورمون و با تغذیه گیاهی طبیعی می باشند.

  • ماست سویا:

ماست سویا از شیر سویا ساخته شده است و هیچ ماده لبنی را دارا نمی باشد. بنابراین برای افراد حساس به لاکتوز و آنهایی که رژیم گیاه خواری دارند بسیار مناسب است.

همان سویه‌های باکتری برای ماستهای بر پایه لبنیات، مورد استفاده قرار می گیرد. لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و استرپتوکوکوس ترموفیلوس در ماستهای بر پایه سویا استفاده می‌شوند.

محتوای تغذیه‌ای ماست سویا مشابه با ماست های لبنی است، به جز اینکه میزان چربی اشباع ماست های سویا از ماست های ساخته شده از شیر کامل کمتر است.

مواد تشکیل دهنده ماست های سویا همانند ماست های باکیفیت لبنی نمی باشد و اجتناب از به کارگیری افزودنی ها تقریبا غیر ممکن است. حتی نمونه‌های ماست ساده سویا حاوی عوامل غلیظ کننده‌ای از جمله نشاسته ذرت است و حتی ممکن است حاوی طعم‌ دهنده‌های طبیعی یا شیرین کننده‌ها باشند. در عوض بر برچسب ارگانیک آنها تمرکز کنید تا لوبیاهای سویا از نوع تراریخته نباشند.

  •  ایسلندی:

ماست ایسلندی یا اسکایر، به وسیله خواباندن شیر کم چرب یا بدون چربی با مایه ماست درست می گردد. ماست بعدا آبگیری شده و آب آن دور ریخته می‌شود. فرآورده نهایی، غلظت بالایی از پروتئین بدون محتوای چربی دارا می باشد. نمونه‌های طعم‌دار همچون توت فرنگی یا وانیلی حاوی میوه یا شیرین کننده‌ها بوده و بنابراین حاوی میزان بالایی از قند هستند. در حالت عادی، ماست ایسلندی حاوی غلیظ کننده‌ها و شیرین کننده‌ها نیست.

  • ماست با شیر بز یا گوسفند:

ماست ها می‌توانند ساخته شده از شیر گاو، بز، گوسفند یا گاومیش باشند. اگر چه هر دوی این شیرها یعنی شیر بز و گوسفند، حاوی مقداری لاکتوز هستند. بسیاری از افرادی که نمی‌توانند، شیر ساخته شده از گاو را تحمل کنند، قادر به خوردن شیر بز یا گوسفند بدون مشکل هستند.

این ماست‌ها از ظاهر، شبیه ماست های ساخته شده از گاو هستند. اما اغلب کم قند می باشند (۴ گرم به ازای هر ۲۲۰ تا ۲۵۰ گرم). طعم‌های متفاوت بوسیله اسیدهای چرب چند شاخه ایجاد می‌شود که در برخی از چربی‌های این حیوانات موجود هستند.

به همین دلیل، شما ممکن است بخواهید ماست طعم دار بز و گوسفند را بیشتر از نمونه ساده آنها انتخاب کنید. پکتین‌ها و صمغ ها در این نوع از ماستها متداول می باشند و ممکن است اجتناب از آنها سخت باشد. مواد و رنگ‌های طبیعی بر پایه سبزیجات را انتخاب کنید: همانند کنستانتره عسل یا آب کلم.

  • ماست نوشیدنی:

ماست های نوشیدنی از لحاظ مواد تشکیل دهنده و تغذیه‌ای شبیه ماست های استاندارد می باشند. اما اغلب آنها طعم دار هستند و یافتن نمونه‌هایی که حاوی شیرین کننده کمتری باشند، کمی دشوار است.

در ماست های ساده، لاکتوز که به طور طبیعی در شیر وجوددارد، شیرینی فراورده لبنی را تامین می‌کند. اما در اکثر ماست های طعم دار، شکر بصورت ساکاروز، فروکتوز یا شربت ذرت فروکتوز اضافه گردیده است.

یک ماست نوشیدنی کم چرب معمولی، حاوی ۵ درصد تا ۱۲ درصد شکر افزوده است. از جنبه مثبت قضیه، ماست نوشیدنی حاوی پروبیوتیک های زنده است که هضم سالم را افزایش داده و ممکن است فواید دیگری همچون ارتقا سیستم ایمنی را دارا باشد.

وقتی در حال خرید نوع نوشیدنی آن هستید، به لیست مواد نگاه کنید (یعنی شیر ساده و باکتری)، و از افزودنی هایی از جمله نشاسته خوراکی، طعم دهنده‌های طبیعی و مصنوعی و پکتین تا حد امکان خودداری نمایید.

  • ماست شیر نارگیل یا بادام:
شیر بادام یا نارگیل، یک فرآورده شبیه ماست های غیر لبنی مشابه با شیر سویا ایجاد می کنند که مانند شیر سویا برای کسانی که به لاکتوز و محصولات لبنی حساسیت دارند یا گیاه خوار می باشند، مناسب است.
این ماست‌ها همچنین به شکل ماست های یونانی در دسترس هستند. مواد مغذی در میان برندهای مختلف متفاوت بوده اما در کل پروتئین و چربی کمتری دارند اما از نظر مقدار کلسیم و ویتامین D (اگر غنی شده باشد) و مقداری نشاسته، فیبر و کل کربوهیدرات ها مشابه با ماست های لبنی هستند.
همچون ماست‌های لبنی، این محصولات حاوی بیفیدوباکتریوم‌ها هستند، پروبیوتیکهایی که افزایش دهنده سلامت دستگاه گوارش و سیستم ایمنی هستند. اکثر نمونه ها حاوی چندین غلیظ کننده طعم دهنده و عوامل امولیسفایر از جمله پکتین، صمغها، جلبکها، نشاسته خوراکی (برنج یا تاپیوکا) و انواع مختلف بافت دهنده‌ها هستند. شیرین کننده‌هایی همچون شربت قند تبخیر شده یا خشک شده، احتمالا در انواع طعم دار و حتی بدون طعم وجود دارد.
منبع: دلگرم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پست را به اشتراک بذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

پست های پیشنهادی