خواص و مضرات سرشیر-چیزهایی که بهتر است درباره سرشیر بدانیم!

خواص و مضرات سرشیر-چیزهایی که بهتر است درباره سرشیر بدانیم!
«خواص و مضرات سرشیر»

سرشیر همراه با عسل، شیره خرما و مربا یکی از لذیذترین مواد غذایی است که می‌توان در وعده صبحانه میل کرد. این صبحانه طرفداران زیادی نیز دارد.اگر می خواهید سرشیر را به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید بدانید که این فرآورده لبنی حاوی چربی بالایی است.در نتیجه باعث اضافه وزن می شود.

خواص و مضرات سرشیر-چیزهایی که بهتر است درباره سرشیر بدانیم!
خواص و مضرات سرشیر-چیزهایی که بهتر است درباره سرشیر بدانیم!
سرشیر چیست؟

شیر  چربی بالایی دارد.ین چربی‌ها چگالی کمتری نسبت به بقیه اجزای شیر دارند و در صورت ساکن ماندن شیر، روی سطح آن جمع می‌شوند. به این چربی‌ها سرشیر گفته می‌شود.

«تفاوت سرشیر و خامه»

1. طرز تهیه

تفاوت اصلی سرشیر و خامه در فرآیند تولید آن‌ها می باشد.سرشیر از سرد کردن شیر گرما ندیده تهیه می‌شود. برای تهیه خامه،شیر را در دستگاه سپراتور می‌ریزند.این دستگاه با سرعت بالایی حول محورش می‌چرخد و قسمت چربی شیر که نسبت به سایر اجزای شیر سبک‌تر است،در اطراف محور این دستگاه جمع می‌شود. برای تولید خامه این چربی‌ها را با مقداری مشخصی شیر مخلوط می‌کنند.

2. درصد چربی

از آنجایی‌که برای تهیه سرشیر چربی‌ها به تدریج روی سطح شیر جمع می‌شوند، چربی و غلظت آن بیشتر از خامه است.

«مضرات سرشیر»

سرشیر همان چربی شیر است که جدا شده است.بنابراین خواص شیر را ندارد و نمی‌تواند کلسیم و پروتئین مورد نیاز بدن را تامین کند.

مصرف بیش از حد این ماده غذایی ممکن است با عوارض زیر همراه باشد:

-افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق: تقریبا ۶۰% سرشیر از چربی تشکیل شده است، بنابراین مصرف طولانی مدت سرشیر باعث افزایش کلسترول یا چربی خون می‌شود. تجمع این چربی‌ها در رگ‌های خونی باعث کاهش جریان خون شده و خطر سکته قلبی را افزایش می‌دهد.

-افزایش خطر ابتلا به تب مالت و سل: در برخی از مواقع ممکن است شیر به میکروب‌های بیماری زا همچون میکروب سل و تب مالت آلوده باشد و از آنجایی که برای تهیه سرشیر، شیر با حرارت ملایم جوشانده می‌شود، این میکروب‌ها همچنان در شیر باقی می‌مانند. در چنین شرایطی مصرف این ماده غذایی خطر ابتلا به تب مالت و بیماری سل را افزایش می‌دهد.

-اضافه وزن: سرشیر چربی و کالری بالایی دارد و مصرف آن باعث اضافه وزن می‌شود. معمولا متخصصان تغذیه به افرادی که اضافه وزن دارند توصیه می‌کنند،این ماده غذایی را از رژیم غذایی خود حذف کنند یا مصرف آن را به حداقل برسانند.

منبع: راسخون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پست را به اشتراک بذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

پست های پیشنهادی