طرز تهیه سرشیر-چگونه یک سرشیر خوشمزه منزلمان تهیه کنیم؟

طرز تهیه سرشیر-چگونه یک سرشیر خوشمزه منزلمان تهیه کنیم؟

سرشیر یک فرآورده لبنی است که به خامه شباهت دارد.سرشیر چربی و غلظت بالایی داشته و آن را به معنای خامه،قیماق و نمشک می دانند.چربی آن به طور میانگین 40 درصد می باشد.

سرشیر نوعی خامه می باشد که از سطح شیر می گیرندسرشیر بافتی منسجم و غیر هموژنیزه و طعمی قوی تر از خامه دارد.

از آنجا که سرشیر نوعی چربی سبک بوده و به تدریج روی شیر جمع می‌شود،می‌تواند مقدار بیشتری از چربی شیر را در خود جای دهد.مصرف آن در دراز مدت به رسوب چربی در اطراف رگ‌ها منجر خواهد شد.به علت داشتن مقدار زیادی کلسترول به تدریج به دیواره عروق لطمه می‌زند.

"طرز

«طرز تهیه سرشیر خانگی»
«مواد مورد نیاز»

-شیر خام: 1 کیلوگرم

«مراحل تهیه سرشیر»

ابتدا باید شیری تهیه کنیم که سر شیر آن را نگرفته باشند.شیرهای پاستوریزه دارای هیچگونه سرشیری نیستند.چون شرکت های لبنیات قبل از بسته بندی شیر،چربی و سرشیر آن را برای محصولات دیگر می گیرند.

بهترین شیر برای تهیه سر شیر،شیر گاومیش یا شیر گوسفند می باشد. البته از شیر گاو هم می شود سر شیر گرفت اما سر شیر گاومیش و گوسفند خوشمزه تر و چرب تر هستند.

1-شیر را داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم.

2- قابلمه را روی حرارت متوسط به بالا قرار می دهیم و تمام مدت مراقب آن هستیم تا شیر سر نرود.شیر باید به مدت ۲۰ دقیقه با همین حرارت بجوشد.(نکته:چون شیر ما یک کیلوگرم بیشتر نیست باید از یک قابلمه کوچک استفاده کنیم تا سرشیری که بسته می شود ضخیم باشد.)

3-زیر قابلمه را خاموش می کنیم و اجازه می دهیم همان جا کاملا خنک شود. زمانی که قابلمه سرد شد، قابلمه را به آرامی بدون کوچکترین تکانی به یخچال منتقل می کنیم.

4-باید شیر رابه مدت ۲۴ ساعت در یخچال قرار دهیم تا سر شیر کاملا منسجم گردد.پس از ۲۴ ساعت لبه های سر شیر را با خلال دندان جدا می نماییم.(نکته:طی مدتی که شیر در یخچال است،نباید آن را تکان دهیم یا هم بزنیم.)

5-پس از اینکه اطراف آن را جدا کردیم،با یک کارد تیز سر شیر را از وسط برش می زنیم.در نهایت سرشیرمان را داخل ظرف مورد نظرمان می ریزیم.

منبع: چی شی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پست را به اشتراک بذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

پست های پیشنهادی