شیر در فشار خون

تأثیر شیر در درمان فشار خون بالا

بیماری فشار خون بالا به حالتی گفته می‌شود که فشار خون از میلی‌متر جیوه بیشتر باشد.

فشار خون بالا بیماری مزمنی است که در صورت عدم درمان می‌تواند مشکلاتی از قبیل نارسایی کلیه و قلب و سکته قلبی را ایجاد کند. متاسفانه بیش از نیمی از افراد مبتلا به پر‌فشاری خون از بیماری خود اطلاعی ندارند. عوامل مختلفی از جمله عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی در بروز این بیماری نقش به‌سزایی دارد. افزایش وزن به خصوص چاقی در نواحی شکم، خود عامل مهمی در ابتلا به این بیماری است. کاهش وزن در افرادی که وزن آنها ۱۰ درصد بیشتر از وزن ایده‌آل است به طور چشمگیری می‌تواند باعث کاهش فشار خون شود.

مصرف متعادل کلسیم، منیزیم و پتاسیم می‌تواند فشار خون را تنظیم کرده و باعث کاهش آن در افراد مبتلا به پر‌فشاری خون شود.

پروتئین موجود در شیر گاو بسیار با ارزش است و باعث تقویت سیستم ایمنی، محکم شدن استخوان ها و کاهش فشار خون می شود.نیاز یک فرد بالغ به کلسیم حدود 1200- 800 میلی گرم در روز است. یک لیوان شیر حدود 290 میلی گرم کلسیم، 370 میلی گرم پتاسیم و 33 میلی گرم منیزم دارد.

در سنین سالمندی به دلیل وجود مشکلات دندانی، مصرف سبزی و میوه تا حدودی کاهش می یابد. کاهش منیزیم در بدن، عامل مهمی برای افزایش فشار خون است، به همین علت مصرف شیر و لبنیات در سنین سالمندی ، منیزیم مورد نیاز بدن را تا حدودی تأمین می نماید.

محصولات لبنی بدون چربی و کم چرب به میزان ۳-۲ واحد در روز استفاده شود.

پنیر کمتر بخورید زیرا پنیر غنی از سدیم است. و پنیر را حداقل یک ساعت قبل از مصرف در آب بگذارید.

نوشیدن هر روز شیر کم‌چرب کمک می‌کند فشارخون پایین بیاید. شیر سرشار از ویتامین D و کلسیم است و در عین حال چربی کمی دارد. ویتامین D و کلسیم باعث پایین امدن فشار خون می شود.

مصرف 4-3 لیوان شیر در طی روز، به همراه 10- 8 وعده میوه و سبزی مانع از افزایش فشارخون می شود و در درمان افراد مبتلا به این بیماری نیز مفید است.

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پست را به اشتراک بذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

پست های پیشنهادی