مصرف شیر برای دختران از نان شب واجب‌تر است!

این روزها کلسیم و فواید بی‌شماری که در بدن دارد بیش از پیش آشکار شده است و بیش از همه شیر است که منبع تامین این عنصر محسوب می‌شود.

شاید در ابتدا فکر کنید که این جمله‌ها تبلیغاتی برای شیر است تا شما را به خوردن آن ترغیب نماید اما یافته‌های جدید و متعدد دانشمندان علوم تغذیه می‌تواند دیدگاه شما را نسبت به این مسئله تغییر دهد.
جدیدترین تحقیقات فواید کلسیم و اهمیت خاص آن در حفظ سلامت را بیش از هر زمان دیگری آشکار کرده است. اگر چه کلسیم علاوه بر شیر از غذاهای دیگر نیز تأمین می‌شود، اما شیر کماکان عمده‌ترین منبع تأمین کلسیم بدن است. این روزها کارشناسان تغذیه درباره کمبود مصرف شیر هشدارهای زیادی می‌دهند.
شیر عمده‌ترین منبع تأمین کلسیم بدن است، چراکه فقط تعداد اندکی از افراد در طول روز به میزان کافی پنیر یا مواد کلسیم دار غیر لبنی مانند برگ کلم یا کلم بروکلی مصرف می‌کنند تا کلسیم مورد نیاز بدن آن‌ها تأمین شود.
عدم مصرف شیر هیچ توجیحی ندارد!
در این میان افرادی هستد که برای کمبود مصرف شیر روزانه خود، دلایل متفاوتی بیان می‌شود. از جمله این که مصرف شیر در بعضی افراد، نفخ یا اسهال ایجاد می‌کند که وقتی معده خالی باشد این حالت بیشتر ایجاد می‌شود. کارشناسان توصیه می کنند که این گونه افراد شیر را همراه با خوراکی‌های دیگر میل کنند. افزون بر آن مصرف شیر را با مقدار کم شروع کنند و مصرف آن را به طور تدریجی افزایش دهند. در این صورت، به مصرف شیر عادت می‌کنند و مشکلی نخواهند داشت.

وجه به کودکان در ارتباط با تأمین کلسیم مورد نیاز آنان، به دلیل نقش آن در سلامت استخوان‌ها بسیار ضروری است.
کودکان ۴ تا ۸ ساله، روزانه به ۸۰۰ میلی‌گرم کلسیم نیاز دارند، که این نیاز در نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ ساله ۱۳۰۰ میلی‌گرم و در افراد ۱۹ تا ۵۰ ساله، روزانه ۱۰۰۰میلی‌گرم است.
افراد بالای ۵۱ سال نیز به روزانه ۱۳۰۰ میلی‌گرم کلسیم نیاز دارند.
بر اساس یافته‌های دکتر “الکساندر دوآن” مدیر موسسه ملی سلامت کودکان، در رژیم غذایی روزانه اگر شیر نباشد، تقریباً غیرممکن است مقدار کلسیم مورد نیاز بدن جذب شود.
یک بررسی در اواسط دهه ۱۹۹۰، نشان داد فقط ۱۳.۵ درصد دختران و ۳۶ درصد پسران، در سنین ۱۲ تا ۱۹ سال کلسیم کافی دریافت کرده‌اند. این داده‌ها، اهمیت مصرف مقدار کافی مواد غذایی کلسیم‌دار به خصوص شیر و سایر فرآورده‌های لبنی مثل ماست و پنیر را به خوبی آشکار می‌کند. کارشناسان توصیه می‌کنند به جای مصرف نوشابه‌های گازدار، شیرکاکائو یا دیگر اشکال مطبوع، شیر جایگزین آن شود.
بر اساس نتایج یک تحقیق، زنان مسنی که در دوران کودکی، روزانه کمتر از یک لیوان شیر مصرف ‌کرده‌اند، در کهنسالی استخوان‌های سست و شکننده‌تری دارند و احتمال شکستگی استخوان در آن‌ها دو برابر زنانی است که در دوران کودکی روزانه یک لیوان شیر مصرف کرده‌اند.
دوره نوجوانی در رشد و تکامل استخوان‌ها بسیار مهم است، زیرا نیمی از توده استخوانی افراد بالغ در این زمان شکل می‌گیرد. در دختران، ۹۵ درصد مجموع بافت استخوانی تا سن ۱۷ سالگی ساخته و ذخیره می‌شود. بنابراین، دختری که در دوره کودکی و نوجوانی کلسیم کافی دریافت نکرده است، هنگامی که وارد میان‌سالی می‌شود، فاقد استخوان‌های قوی و سالم است و با عوارض گوناگونی مانند شکستگی استخوان‌ها روبه‌رو است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پست را به اشتراک بذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

پست های پیشنهادی